Trox Auranor

Nordbygg en språngbräda för Trox Auranor

Ventilationsföretaget Trox Auranor är marknadsledande i Norge och är i en expansiv fas i Sverige. I strategin för expansion och marknadsföring mot den svenska marknaden är Nordbygg 2020 en viktig kanal.

– Vi har de allra bästa förutsättningarna att lyckas med vår plan för Sverige, säger Tobias Wallbom som 2015 tillträdde tjänsten som ansvarig för Trox Auranor i Sverige och då började bearbeta de svenska kunderna.

Trox Auranor är i grunden ett norskt bolag med 40 års branschkunskap inom ventilation. Historiskt har företaget främst erbjudit egenutvecklade komponenter. Dessa är fortfarande viktiga samtidigt som stort fokus idag ligger på att leverera systemlösningar.

– Vi profilerar oss med produkter som konkurrenterna saknar och med en flexibilitet som få kan överträffa, säger Tobias Wallbom. Vi kliver gärna in tidigt i projekt där beställaren har specifika önskemål och har då många gånger möjlighet att gemensamt finna bra lösningar. Allt som oftast har vi rätt produkter i vårt breda standardsortiment men om beställaren har väldigt specifika önskemål är vi flexibla och gör ofta projektspecifika anpassningar på någon av våra standardprodukter eller utvecklar helt nya lösningar.

Ökade resurser

2005 köptes företaget av den globala tyska ventilationskoncernen Trox GmbH.
Med de nya ägarna har Trox Auranor fått en rejäl ekonomisk styrka vilket bland annat gjort det möjligt att investera i en helt ny produktionsanläggning som invigs hösten/vintern 2020. Troxkoncernen omsätter 500 miljoner Euro.

– Pengar är naturligtvis viktigt men det är också de stora resurser i form av produkter och kunskap som vi fått tillgång till. Utöver Trox Auranors produktionsenhet har Trox 13 fabriker runt om i världen, förklarar Tobias.

Nordbygg en unik arena
När Trox Auranor 2018 för första gången deltog på Nordbygg var det primära syftet en bred marknadsföring av varumärket och att visa upp hela bredden i produktutbudet.

– De första åren i Sverige fokuserade vi väldigt mycket på våra donprodukter. På mässan ville vi därför ta tillfället i akt att visa att vi har så mycket mer. Bland annat visade vi upp ett nytt brandsystem, Aurasafe, för styrning av brandspjäll.

Och Tobias blev nöjd med mässresultatet. Det finns ingen annan arena, menar han, där man kan träffa så många på så kort tid. Bland dem presumtiva kunder som annars inte är så lätta att få kontakt med. Till exempel arkitekter, modulbyggare och kommunala inköpare.

Till nästa års Nordbygg satsar Trox Auranor större. 2018 hade Trox Auranor en monter på 32 kvadratmeter. Den ytan kommer att mer än fördubblas till mässan 2020.

– Nu har vi bokat 84 kvadratmeter och på en mer central plats. Vi satsar också på vår bemanning som kommer bestå av vår svenska personal och med expertis genom produktspecialister från Norge och Tyskland, avslutar Tobias Wallbom.