Stdenthuset Linköpong

Studenthuset vinner Årets Bygge 2020

den 31 mars delades det prestigefyllda priset Årets Bygge ut. I år går priset till Studenthuset vid Linköpings universitet – Campus Vallas nya centrala nav som samlar samtliga servicefunktioner för studenter och ett modernt bibliotek på en och samma plats.

Årets Bygge är samhällsbyggnadssektorns mest prestigefyllda tävling, som lyfter fram exempel på det bästa byggsektorn presterar i kvalitet, samarbete i projektet, ekonomi och form under året. Bland totalt 20 nominerade projekt stod det idag klart att det var det nya Studenthuset vid Linköpings universitet som kammade hem segern. 

Juryns motivering lyder:
”En tydlig gemensam vision följd av samverkan mellan alla aktörer har präglat genomförandet. Projektet har genomsyrats av innovativa lösningar där bland annat vindprojektering och parametrisk design har använts på riktigt. En mycket tydlig kostnadsstyrning har möjliggjort den låga byggkostnaden. Vinnaren har fått högst betyg inom samtliga av Årets Bygges bedömningskriterier. Arbetsglädje, stolthet och gott ledarskap har bidragit till att Studenthuset i Linköping nu kan titulera sig som vinnare av Årets Bygge 2020.”

– Att ett av Akademiska Hus byggprojekt åter igen utses till Årets Bygge är naturligtvis väldigt glädjande. Tillsammans med Linköpings universitet och övriga inblandade parter har vårt mål varit att skapa en miljö där studenterna känner sig hemma och där vi genom ett gott samarbete har byggt ett nytt studenthus som ligger i hållbarhetsmässig framkant, säger Hayar Gohary, projektdirektör på Akademiska Hus.

Studenthuset är ett möjligheternas hus med plats för studier, arbete och nya tankar med bland annat 1000 nya studieplatser och innovativa lärandemiljöer. Samtliga servicefunktioner för studenterna erbjuds på ett och samma ställe; reception, studenthälsa, antagnings- och examensservice, grupprum, restaurang och studentdrivet café. Dessutom har ett modernt bibliotek integrerats i byggnaden. (www.akademiskahus.se, 20-04-02)

Bild/Fotograf: Linköpings universitet