Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies.Läs mer i vår cookiepolicy »

Laurent Heindorff, Sapa Laurent Heindorff, kommunikationschef på Sapa

Hubb för aluminiumtillverkare

”Nordbygg är en institution.” Orden är Laurent Heindorffs, kommunikationschef på Sapa som ingår i det globala aluminiumföretaget Hydro. Han ser en fortsatt stark marknad och ett ökande intresse för allt större glasytor och transparenta lösningar. Och Nordbygg, menar han, är och har i flera decennier varit en naturlig plats för Sapa att vara på för att visa upp produkter och samla aluminiumtillverkare.

– Vi har inte märkt av något minskat byggande. För vår del går Sverige starkt liksom Norge och Baltikum och våra kunder är fullbokade. I det perspektivet är Nordbygg ett viktigt event för Sapa och hela aluminiumbranschen, konstaterar Laurent Heindorff.

Bas för aluminiumbranschen

Förutom att visa produkter och aluminiumlösningar har Sapas monter under mässan även kommit att bli en bas för hela aluminiumindustrin och det innebär att företaget satsar på att få en bra placering och rejält med utrymme.

Senast det begav sig förfogade Sapa över en monter på 144 kvadratmeter som därmed var en av mässans största. Utrymmet behövs för att man ska få plats med produkter i full skala och även ge besökare goda möjligheter till bra möten. Dessutom avdelas plats i montern för syskonvarumärket Wicona.

– Mässan besöks av rätt människor och vi tar alltid emot ett stort antal besökare under de fyra dagarna. 2018 kunde vi räkna in fler än 1 000 personer varav många reste in från Norge, Danmark, Finland och Baltikum, berättar Laurent Heindorff.

Tidig bokning

För att försäkra sig om en bra plats även på nästa Nordbygg gjorde Sapa sin bokning tidigt i höstas.

– Vi bestämde oss för samma placering och yta som senast och nu när den är bokad påbörjar vi en detaljplanering av vårt deltagande, säger Laurent. Det är tidigt läge än så länge och mycket återstår alltså att ta beslut om. Men produkter kommer vi naturligtvis presentera och en och annan nyhet lär det också bli.  

Sapa har de senaste åren arrangerat seminarier för arkitekter och andra föreskrivare och till nästa gång finns planer på att även göra motsvarande med inriktning mot glasmästerier. Just den yrkesgruppen är en viktig kanal mot privatmarknaden, ett segment som Sapa vill fortsätta att utveckla.

– Vi har under några år gjort en medveten satsning med att bygga upp ett nätverk bestående av just glasmästerier. Det arbetet bedriver vi i både Sverige och Norge och intresset är stort, förklarar Laurent Heindorff.

Och för att den yrkeskåren ska se konkret nytta med att ingå i nätverket krävs insatser från Sapas sida. På Nordbygg är de planerade seminarierna tänkta leverera just sådan nytta. Laurent hoppas också att ett nytt koncept för montern ska väcka intresse.

– Vi har tagit fram det med avsikt att erbjuda det till våra kunder och förhoppningen är att de ska ta det till sig och också börja använda det, hoppas Laurent.