Vi använder cookies för att göra din upplevelse bättre Läs mer om cookies här »

DePalma workwear

Nya fräcka arbetskläder med attityd

Det händer mycket inom området Personlig utrustning i B-hallen som därför kommer att utökas på årets Nordbygg. Flera nya producenter av arbetskläder kommer att finnas på plats för att visa upp ett delvis nytt tänk. Visst är klädernas funktion fortfarande i fokus, men trender och livsstil börjar bli allt viktigare faktorer för valet av arbetskläder.

Det sistnämnda är något uppstickaren DePalma Workwear tagit fasta på. De har funnits i två år och ”debuterar” nu på Nordbygg. Företagets vd Jonas Skommevik berättar att deras rötter och inspiration kommer från USA:s arbetar- och garagekultur.

– Hela den klassiska motorkulturen finns i vårt DNA, men kläderna är anpassade för dagens moderna hantverkare. Vi vill addera en ny dimension, nämligen livsstil och image, till denna väldigt konservativa marknad. Vi tycker inte att man ska behöva välja mellan image och funktion. Svenska och skandinaviska arbetskläder ligger ju längst fram i världen vad gäller den tekniska biten och funktionen, och är inget vi tummar på. Men trenden att folk vill uttrycka sin person även genom sitt val av arbetskläder är tydlig. Efter en lite trög start, där det var svårt att få komma in hos återförsäljare, märker vi nu hur intresset för våra produkter ökar oerhört snabbt.

Hur känner man igen ett DePalma Workwear-plagg?

– Det finns en tydlig flört med arbetskläder från USA, en gammal tradition som går tillbaka till 1800-talet. Jeansen härstammar exempelvis därifrån. Vi använder oss ofta av tobaksfärgad canvas, som blivit något av vårt signum, som kommer just från denna tradition; ett fantastiskt slitstarkt material och en praktisk färg som gör att smutsen syns mindre.

Gör ni arbetskläder även för kvinnor?

– Våra kläder har en manlig silhuett, men vi saluför dem som unisex. Vi kommer att göra arbetskläder speciellt för kvinnor längre fram och kommer då givetvis att behålla färger, material och uttryck, men anpassa silhuetten .

Varför är det viktigt för er att vara med på Nordbygg?

– Nordbygg passar perfekt i vår utveckling som företag, och erbjuder en unik möjlighet för oss att träffa våra slutkunder. Det är helt rätt kontext för oss. Vi känner oss taggade i rollen som ”underdogs” bland de stora leverantörerna av arbetskläder i detta byggbranschens finrum.

Har du varit på Nordbygg som besökare tidigare?

– 2016 var vi där och tittade och jag tycker egentligen inte att Nordbygg i grunden skiljer sig från de modemässor jag är van vid. Vi är ju en uppstickare som kommer från modehållet och kommer att ta med oss 15 års erfarenhet av modebranschen och alla modemässor vi deltagit i till Nordbygg. Man kommer att märka att vi kommer från en annan värld.

Det låter spännande – antar att man kommer att märka detta i er monter?

– Ja, det kommer långt ifrån att vara en traditionell monter, den kommer att sticka ut. Jag vill inte avslöja för mycket i förväg, men man kan säga så mycket som att besökarna kommer att komma rakt in i varumärket DePalma Workwear. Vi planerar även lite happenings, det blir spännande kan jag lova. Vi hoppas att många av Nordbyggs besökare kommer att vilja hänga hos oss!